Koncepcja
I. CHARAKTERYSTYKA PRZEDSZKOLA
Przedszkole Miejskie nr 86 w Łodzi mieści się w krajobrazowo- rekreacyjnej części miasta tzw. „Rudzie Pabianickiej” Zostało powołane do życia w 1951 roku. Budynek jest dostosowany do potrzeb dzieci. Posiada zaplecze higieniczne i gospodarcze. Otoczony jest ogrodem, w którym znajdują się piaskownice, sprzęt rekreacyjny do zabaw na powietrzu. Obecnie Przedszkole Miejskie nr 86 jest placówką 3 –oddziałową. W budynku znajdują się 3 sale dydaktyczne, jasne i przestronne, wyposażone w różne zabawki edukacyjne i pomoce dydaktyczne dostosowane do wieku dziecka oraz w kąciki zainteresowań. Jest również 1 sala, „doświadczania świata”, w której prowadzone są zajęcia terapeutyczne, badawcze i relaksacyjne. Przedszkole posiada bogate zaplecze multimedialne, funkcjonuje sieć internetowa.
Nasze przedszkole to placówka o wieloletniej tradycji. Od zawsze priorytetem działania placówki jest dobro dziecka. Każdego dnia dokładamy starań, aby dzieci czuły się tu jak w domu. Chcemy zapewnić dzieciom bezpieczne dorastanie i umożliwić im wszechstronny rozwój, tak, aby wchodząc w szkolny etap życia były do niego dobrze przygotowane. Stawiamy na twórczość i kreatywność dzieci. Otwieramy je na świat i uczymy optymizmu. Prowadzimy naukę 2 języków obcych (angielskiego oraz francuskiego). Systematycznie wdrażamy i realizujemy projekty kształtujące świadomość ekologiczną dzieci jak i ich rodziców.
Całość tworzy estetyczne otoczenie, w którym dzieci chętnie przebywają. Przedszkole jest czynne zgodnie z życzeniem rodziców w godzinach 7:00 – 17:00. Wszystkie nauczycielki posiadają wykształcenie zgodne z wymaganiami, stale podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe uczestniczą w różnego rodzaju formach doskonalenia.
II. PODSTAWA PRAWNA
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:
- Ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w: Rozporządzeniu MEN z dnia 23 grudnia 2008 roku dotyczącym Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego (Dz. U. z 2009r Nr 4, poz.17),
- Statucie Przedszkola,
- Rozporządzeniu MEN z dnia 7 października 2009r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324) z uwzględnieniem zmian z 14 maja 2013 (poz. 560).
Głównym celem edukacji przedszkolnej jest stworzenie warunków do optymalnego rozwoju osobowości dziecka. Tworzenie przedszkola otwartego na dziecko i jego potrzeby. Dbanie o to, aby przedszkolak stał się najważniejszym ogniwem w strukturze placówki.
III. WIZJA PRZEDSZKOLA
- Przedszkole otacza dzieci troską i miłością, zapewnia dzieciom opiekę. Jest miejscem radosnej zabawy i bezpiecznego poznawania świata.
- Wszystkim dzieciom daje równe szanse rozwoju. Stwarza warunki do pełnego rozwoju osobowego każdego z wychowanków, zgodnego z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturalnym i przyrodniczym.
- Przedszkole kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka.
- Położenie przedszkola stwarza szerokie możliwości rozwoju zainteresowań przyrodniczych dziecka. Ogród przedszkola w i wyposażenie wyzwala kreatywność dzieci i nauczycieli w tym zakresie.
- Przedszkole rozwija kompetencje językowe dzieci – wprowadzając naukę 2 języków obcych (angielskiego i francuskiego)
- Kadrę pedagogiczną przedszkola tworzy grono nauczycieli wysoko wykwalifikowanych, systematycznie doskonalących swoje kwalifikacje
- Przedszkole współpracuje ze środowiskiem rodzinnym. Rodzice są partnerami i współgospodarzami przedszkola ich pomoc i zaangażowanie przyczynia się do osiągania sukcesów przedszkola.
- Przedszkole współpracuje z licznymi instytucjami, przez co zaspokaja potrzeby środowiska, jest otwarte i przyjazne. Promuje osiągnięcia dzieci w środowisku.
IV. MISJA PRZEDSZKOLA
Nasze Przedszkole dąży do wychowania pewnego siebie otwartego człowieka. Każde dziecko jest dla nas ważne. Zrobimy wszystko aby w naszym przedszkolu czuło się akceptowane i bezpieczne. Stworzymy warunki do harmonijnego rozwoju , do bycia samodzielnym i otwartym na nowe doświadczenia. Zapewniamy, że każde z dzieci w naszym przedszkolu dostaje klucz do zdobywania wiedzy, do twórczych poszukiwań, inspirację do działania.
V. OBSZARY DZIAŁANIA
W naszym przedszkolu :
Dziecko:
- Poznaje swoje prawa i obowiązki.
- Ma zapewnione poczucie bezpieczeństwa.
- Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiągania sukcesu.
- Jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne, chętne do podejmowania nowych wyzwań.
- Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
- Buduje pozytywny obraz samego siebie.
- Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi oraz współpracować z innymi.
- Osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.
Rodzice:
- Otrzymują obiektywną informację o rozwoju ich dziecka, postępach, sukcesach i niepowodzeniach.
- Mogą być z dzieckiem w trudnych chwilach.
- Mówią otwarcie o swoich spostrzeżeniach o pracy przedszkola.
- Bezpośrednio rozmawiają z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
- Włączani są do czynnego uczestnictwa w życiu przedszkola.
- Wyrażają swoja opinię i oceniają pracę przedszkola.
- Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu przedszkolem.
Nauczyciele:
- Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych przedszkola.
- Są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola.
- Realizują zadania oświatowe i programy własne, dostosowane do potrzeb grupy i placówki.
- Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
- Podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe poprzez uczestnictwo w licznych kursachi szkoleniach.
- Wykorzystują aktywne i nowoczesne metody w pracy.
- Zdobywają kolejne stopnie awansu zawodowego.
- Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
- Monitorują efektywność własnej pracy – samokontrola.
- Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
Personel niepedagogiczny:
- Bierze udział w tworzeniu nowoczesnego wizerunku przedszkola.
- Mądrze gospodaruje mieniem.
- Sumiennie dba o ład i porządek.
- Tworzy życzliwy stosunek do dzieci.
- Pomaga w realizacji treści programowych.
Współpraca ze środowiskiem:
- Podtrzymywanie tradycji organizowania imprez i uroczystości o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej.
- Prezentowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym i mediach.
- Udział w ogólnopolskich akcjach.
- Współpraca z innymi placówkami oświatowymi oraz instytucjami.
Działania promocyjne:
- Redagowanie strony internetowej, portalu społecznościowego oraz kroniki przedszkola.
- Aktywne włączanie się w organizacje Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka.
- Organizacja uroczystości przedszkolnych, prezentacja umiejętności dzieci.
- Zamieszczanie artykułów w prasie pedagogicznej.
- Prezentacja działań przedszkola w lokalnych mediach.
- Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku.
- Upowszechnianie informacji o przedszkolu.
VI. CELE I ZADANIA:
1. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej
- Przedszkole osiąga cele zgodnie z polityką oświatową państwa i miasta.
- Działania przedszkola nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie.
- Przedszkole rozwija kompetencje językowe dzieci- intensyfikując naukę 2 języków obcych (angielskiego i francuskiego).
- Przedszkole rozwija świadomość proekologiczną dzieci- prowadząc projekty wspólnie z WFOŚ i GW.
- Realizowany jest program wychowawczo – profilaktyczny uwzględniający system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci oraz eliminowania zagrożeń.
2. Procesy zachodzące w przedszkolu
- W przedszkolu opracowana i wdrożona jest oferta zajęć zawierająca nowatorskie rozwiązania i formy pracy z dzieckiem.
- Przedszkole zapewnia każdemu dziecku możliwość realizacji własnych pasji, zainteresowań.
- W przedszkolu opracowano system diagnozowania wiadomości, umiejętności i możliwości dzieci. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównywaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
- Przedszkole współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku.
- W przedszkolu wypracowane zostały zasady działania w zakresie współpracy z rodzicami i wzmacniania ich ról w ramach funkcjonującej Rady Rodziców.
- Absolwenci przedszkola są dobrze przygotowani do dalszej edukacji.
- Działalność przedszkola promowana jest w środowisku.
4. Zarządzanie przedszkolem
- Praca nauczycieli oparta jest na realizacji wspólnych zadań i celów zawartych w koncepcji pracy przedszkola. Nauczyciele planują działania, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy.
- Dyrektor jest kreatywny i konsekwentny w działaniu.
- Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów i projektów, sprzyjają zabawie, doświadczaniu i wypoczynkowi.
VII. KIERUNKI REALIZACJI KONCEPCJI PRACY
- Zapewnienie każdemu dziecku możliwości wszechstronnego rozwoju, poprzez zaspokajanie jego naturalnej potrzeby poznawania otaczającego świata zaspokojenie dociekliwości
- Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań wychowanków.
- Kształtowanie charakteru dzieci poprzez rozwijanie u wychowanków optymistycznych cech charakteru (dobroć, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, kreatywność, wiara w siebie, współpraca).
- Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka.
- Angażowanie środowiska lokalnego do udziału w życiu przedszkola.
- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej i europejskiej, przygotowanie dzieci do bycia odpowiedzialnymi obywatelami, znającymi swój region, kraj i inne narody europejskie.
- Przygotowanie dzieci do funkcjonowania w życiu poprzez uczenie odpowiedzialności.
- Promowanie zdrowego trybu życia.
- Wdrażanie do ekologii.
- Edukacja przez sztukę.
- Wykorzystywanie nowoczesnych metod i środków edukacji.
VIII. WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI KONCEPCJI – KRYTERIA SUKCESU
- Wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne.
- Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
- Upowszechnienie i akceptacja praw dziecka.
- Wzrost efektywności pracy nauczycieli, praca zespołowa.
- Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.
- Zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia w środowisku o działalności przedszkola.
- Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.
- Wprowadzenie skutecznego systemu diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych.
- Prowadzenie skutecznej polityki kadrowej.
- Wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku.
- Wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne i multimedia ze szczególnym nastawieniem na pomoce ekologiczne.
IX. CELE STRATEGICZNE PRZEDSZKOLA:
- 2014/2015 „Bajka, która rozumie…” – szerzenie profilaktyki zdrowia emocjonalnego małego dziecka poprzez słuchanie, przeżywanie i obcowanie z bajką, ze szczególnym uwzględnieniem bajek terapeutycznych.
- 2015/2016 „Zdrowie to nie wszystko, ale wszystko jest niczym bez zdrowia….”-szerzenie profilaktyki zdrowia i bezpieczeństwa małego dziecka.
- 2016/2017 „Hello….” stymulowanie rozwoju dziecka w celu zaznajomienia z językiem angielskim.
X. MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA:
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej jest przygotowane do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami, jest aktywne, dociekliwie i ambitne, rozumie świat i wartości w nim nagromadzone, dba o swoje zdrowie i sprawność fizyczną. Wykazuje się samodzielnością, samooceną, samokontrolą w zakresie doskonalenia i modyfikowania swojego nastawienia do siebie i innych. Posiada wiedzę, umiejętności i sprawności pozwalające mu sprostać wymaganiom stawianym w szkole podstawowej i w życiu osobistym. Ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
Absolwent przedszkola
wykazuje:
- motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego;
- zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego;
- umiejętność przyswajania nowych pojęć , logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania;
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałości;
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem);
- umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi);
- tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań;
- samodzielność;
- odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami).
posiada:
- zdolność do obdarzania nauczycielki (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się z nią w zrozumiały dla niej sposób;
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia;
- podstawową wiedzę o świecie.
umie:
- cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie;
- posługiwać się zdobyczami techniki.
rozumie, zna przestrzega:
- prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi;
- zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną;
- zasady kultury współżycia, postępowania;
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe;
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną).
nie obawia się:
- występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole;
- chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami;
- wykazać inicjatywy w działaniu;
- wyrażania swoich uczuć.
dziecko ma prawo do:
- życia i rozwoju;
- swobodnej myśli, sumienia i wyznania;
- aktywnej, serdecznej miłości i ciepła;
- spokoju i samotności, gdy tego chce;
- snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone;
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju;
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą;
- wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi;
- wspólnoty w grupie;
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
- pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia;
- nauki, informacji , badania i eksperymentowania;
- nauki jak podchodzić do niebezpieczeństw;
- doświadczania konsekwencji swojego zachowania;
- zdrowego żywienia
XI. KATALOG METOD OBOWIĄZUJĄCY W PRZEDSZKOLU
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych. Oparte są na metodyce wychowania przedszkolnego:
metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń;
- metoda kierowania własną działalnością dziecka;
- metoda zadań stawianych dziecku;
- metoda ćwiczeń utrwalających.
metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz;
- osobisty przykład nauczyciela;
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
metody słowne:
- rozmowy;
- opowiadania;
- zagadki;
- objaśnienia i instrukcje;
- sposoby społecznego porozumiewania się;
- metody żywego słowa.
Ponadto realizując program wychowania przedszkolnego wykorzystujemy elementy wielu atrakcyjnych metod wspierających aktywność, samodzielność, zachęcających do twórczych poszukiwań, pozwalających na ukazaniu zalet i walorów każdego dziecka.
Metody pracy w przedszkolu wg m. Kwiatkowskiej:
- słowne: rozmowa, instrukcja, objaśnienia, społecznego porozumiewania się;
- czynne: samodzielnych doświadczeń; kierowana własna działalnością,
- zadań stawianych dziecku, ćwiczeń, scenki dramowe;
- percepcyjne: obserwacja, pokaz, demonstracja, uprzystępniania sztuki, przykładu
Metody pracy wg S Strzyżewskiego:
- podające: naśladowcza;
- ekspresyjne: zabawowo-naśladowcza, zabawowo-klasyczna;
- samodzielnych doświadczeń opartej na inicjatywie własnej dziecka;
- zadań stawianych dziecku przez nauczyciela;
- ćwiczeń, polegającą na powtarzaniu przez dziecko odpowiednich czynności;
- odtwarzania (podczas nauki wiersz, piosenki, tańca);
- słowne (rozmowy, opowiadania, zagadki);
- żywego słowa (środki artystyczne rozwijające wrażliwość artystyczną i estetyczną).
metody aktywności ruchowej i tańca:
- metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- metoda ruchowej ekspresji twórczej -Rudolfa Labana
- Kinezjologia Edukacyjna Paula Dennisona
- metoda Kniessów- gimnastyka rytmiczna;
- aerobik;
- joga
metody aktywizujące w edukacji muzycznej:
- metoda aktywnego słuchania muzyki Bati Strauss;
- metoda wychowania muz. Carla Orffa.
metody aktywne ożywiające działania pedagogiczne:
- pedagogika zabawy „Klanza”- metodyka pracy z grupą;
- techniki twórczego myślenia;
- edukacja przez ruch;
- techniki parateatralne;
- drama;
- pantomima.
metody z zakresu edukacji matematycznej:
- edukacja matematyczna wg Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej.
metody wspomagające naukę czytania:
- metoda odimiennej nauki czytania dr Ireny Majchrzak;
- metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz;
- metoda czytania globalnego Glenna Domana;
- wczesna nauka czytania wg prof. Jagody Cieszyńskiej- metoda symultaniczno- sekwencyjna -„Kocham czytać”;
- naturalna nauka języka- metoda czytania i pisania (nowozelandzka);
- metoda analityczno-syntetyczna.
metody relaksacyjne:
- bajkoterapia;
- relaksacja- oparta na treningu autogennym wg A. Polende.
plastyka:
- metoda swobodnej ekspresji;
- metoda zadań inspirujących.